Träningsuppdatering

Har dragits med problem med vänster fot i två veckor nu. Surt som sjutton! Började första dagen då jag körde dubbelpass löpning: 13 km på morgonen och 7 km på kvällen. Hade inga som helst problem dagen innan men dagen efter kunde jag knappt gå på foten. Fick lite panik – minst sagt. Blev långsamt lite bättre men fortsatt ont när jag satte av på foten. Självdiagnostiserade en mindre blödning/ruptur i plantarfascien samt inflammation i retinaklet som håller ner senorna till tårnas böjmuskler. Efter att ha haltat runt i en dryg vecka kontaktade jag ”min” fantastiskt duktiga sjukgymnast (som dessutom håller på med swim-run och har riktigt bra förståelse för min problematik..) i torsdags. Fick en tid till igår. Under de fem dagarnas väntetid blev foten dock mycket bättre till min stora glädje. Så nu kan jag iaf gå helt normalt med bara lätt ömhet under foten. Sjukgymnasten höll med om bedömningen av foten och trodde inte att det skulle ta mer än 1-2 veckor för det att läka. Snacka om lättnad! Vet samtidigt att jag bara har mig själv att skylla att jag hamnat där jag är. Att kasta sig från off-season som hällöpare och springa i dämpade skor med pronationsstöd på alla rundor över 10-12 km till att köra samtliga löprundor under 3 veckor i skor som är mindre dämpade och dessutom samtidigt försöka lägga om till ett (mycket) mer framfota löpsteg på en och samma gång är ju ungefär lika smart som att rusa ut som en skenande häst på en motorväg. Det kan liksom bara gå fel. Men, men så är det när hjärtat och ambitionen går före huvudet ibland.. Har iaf varit duktig och inte sprungit en meter på 2 veckor nu (annat än vattenlöpning). Utöver foten rullar träningen på riktigt bra. Upplägget med Magnus fungerar klockrent. Efter första veckan som var ganska lugn med ca 8 timmars träning trappade vi upp en del så att jag kört 12 timmar/vecka de sista två veckorna. Märks helt klart att jag kör i ett lugnare tempo nu än jag gjorde när jag körde själv. Då hade jag känt av träningen på ett helt annat sätt. Nu känner jag mig inte alls sliten utan pigg och sugen på nästa pass redan ett par timmar efter att jag avslutat det tidigare. Blir en hel del simning nu också (ca 4 timmar i veckan och 8000-9000 m) – borde göra susen för simtekniken och göra mig snabbare i vattnet. Även cyklingen rullar på. Har fått mina effektpedaler nu (PowerTaps P1 pedaler) och håller på att bekanta mig med dem. Skall bli jätteroligt att se hur det blir att träna utifrån effekt framöver. Uppdatering följer om ett par veckor.

Ha det bra och träna smart!

sports-injury-clip-art-107728

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s