Race Report Borås Medeldistans

Lördagen den 18/6 var det äntligen var det dags för årets förstå stora triathlon tävling! Borås medeldistans (1,9 km simning, 90 km cykling, 21 km löpning) som arrangerades för första gången i år av Jonas Colting. Kort sammanfattning av banan med simning i sjön vid Almenäs strax utanför Borås på en tvåvarvsbana med värvning på land efter 1000m, cykling på en extremt kuperad 45 km vändbana med totalt 1000 höjdmeter stigning (sannolikt Sveriges tuffaste medeldistanscykelbana), samt löpning på en flack 7 km trevarvsbana.

Med tanke på att tävlingen ligger endast 3 veckor för Ironman 70.3 Jönköping som är en av mina prio ett tävlingar denna säsong hamnade den mitt i den mest intensiva träningsperioden innan formtoppningen. Jag hade därför ställt in mig på att köra tävlingen som en rent träningstävling. Hade därför initialt inga jätteförväntningar på tid men såg det mer som en ypperlig chans att testa all tävlingsutrustning, energiplan etc etc. Meeen, ni vet ju hur det är.. Satt och kollade startlistan och insåg att jag kanske kunde ha en chans att placera mig rätt hyfsat och då kom tävlingshjärnan såklart in på banan. Precis som det skall vara med andra ord.

Veckan upp till tävling växlade väderprognosen kraftigt. Allt från soligt till absolut hällregn. Borås är ju känt för att vara Sveriges regnigaste stad, så förhoppningarna om vackert väder var väl inte jättestora. Lördagen kom också med mulet väder, regn och ca 14 grader i luften när vi gick upp kl 5. Packa bilen, käka frukost och sedan avfärd mot Borås kl 6. Nervositeten kom gradvis smygande under bilresan, samtidigt som regnskurarna avlöste varandra. När vi kom fram var det bara att registrera sig, hämta nummerlapp och chipp, fixa det sista med cyklarna och sedan rigga växlingsplatsen. Blev lite kort om tid för ombyte och lite halvstressigt. Brukar normalt inte vara särskilt disträ och glömma saker, men kände mig allmänt blank och förvirrad i huvudet. Kanske ett gott tecken, vem vet? Missade race briefingen i stressen, men som tur är har man ju vid det här laget varit med förut, så man vet att det mesta löser sig trots allt om man bara läst start pm innan. Om inte annat kan man alltid fråga någon av de andra tävlande om man missat något viktigt… haha Tur att det är så många trevliga och hjälpsamma människor i denna sporten!

Hade precis krånglat på mig våtdräkten, kladdat vaselin överallt och begett mig mot växlingsområdet för att kanske få höra det sista av informationen när jag kom på att jag glömt pulsbandet. Lite stress och panik (man blir ju så sjukt sjukligt beroende av all denna elektronik… Pulsband, klocka, effektmätare.. Suck! Det är ju egentligen inte klokt, men på nåt sätt har passet/tävlingen ju nästan inte existerat om man inte kan gå hem och detaljgranska alla snittfarter, snitteffekter, distanser, kadenser, höjdmetrar etc etc efteråt.. Som tur var så fick jag hjälp av en supporter från klubben som hjälpte mig att kränga på pulsbandet utan att jag behövde ta av allt igen. Som sagt, brukar inte vara så disträ, men hjärnan var helt blank denna morgon.

Hann iaf ner och värma upp i vattnet innan start. Enligt Jonas Colting var det ”lufttemperatur på 16 grader och ungefär det samma i vattnet” – kändes INTE så när jag stack tårna i vattnet kan jag säga! Men efter några minuters insim hade kroppen domnat av tillräckligt för att jag inte skulle känna att det var kallt längre iaf. Så var det äntligen dags för start. Hela tävlingsklassen herr/dam (senior + master) startade samtidigt från land.

Startade i tredje led och var snabbt ner i vattnet. Lite kaotiskt initialt då jag hamnade mitt emellan tre killar som simmade både ojämnt i fart och riktning. Hade lite svårt att hitta plats och rytm tills jag simmat över en av dem och kommit lite längre ut mot vänsterkanten. Efter ca 300m lättade et och jag kunde rulla på i mitt eget tempo. Tyckte jag körde lugnt och jämnt. Ingen hög ansträngning alls. Kändes som att första varvet gick rätt fort. Sen upp på land för varvning. Totalt blodtrycksfall! Benen blev som spagetti och hjärtat rusade iväg. Stapplade på lite darriga ben ut på bryggan och dök i för nästa varv. Tog nog 20-30 m innan blodtryck och puls stabiliserade sig igen men sedan rullade det på igen. Tappade helt tidsuppfattningen, men banan var lättrimmad och lättnavigerad så tappade inte direkt någon tid på omvägar och felsimningar. Upp ur vattnet för växling. Slapp ett nytt blodtrycksfall som tur var. Fick hyfsat snabbt ner våtdräkten till midjan och började kuta upp mot växlingen. Stannade klockan och kastade ett öga på den. Tyckte mig se 31 min och hann bli lite chockad då det var grymt mycket snabbare än förväntat (10 min snabbare än på IM 70.3 Kronborg förra året!), men släppte det snabbt och fokuserade på växlingen.

Tappade ca 20 sek då våtdräkten fastnade runt vristerna och jag hade svårt att få av den då jag var så förbaskat stelfrusen överallt. Sedan på med strumpor med fumliga fingrar och på med hjälm, skor och nummerlapp. Grabbade cykeln och började springa mot cykelstarten. Tid i T1 1:54 min.  Rätt lång löpning på grus och gräs som tog lite tid, men sedan upp på cykeln och iväg. Nämnde jag förresten att cykelbanan är kuperad? Eller förresten, det är inte sant – den är sjukt kuperad! Startar med typ 3 km nästan konstant stigning. Snittade bara 17 km/h första 5 km och låg nästan på tröskeleffekt. Som tur var har man så mycket adrenalin i kroppen i starten att det inte ens känns jobbigt, men lite missmodig blir man ju när det går så attans långsamt! Sedan blev det bättre. Mer utför och vinden i ryggen. Låg och snittade 33-38 km/h de kommande 15 km. Kände mig grymt stark och pigg. Fick i mig ordentligt med vätska och energi (haft grymma problem på träning med att jag blir så sjukt illamående av allt socker då jag aldrig äter socker annars – men testade en ny lösning nu som i princip innebar att jag mellan alla bars och sportdryck stoppade i mig godis med mintsmak och det gjorde susen för illamåendet!). Frös inte ens i linne och shorts trots att vädret fortfarande var halvtaskigt med vind, duggregn till och från och ca 16 grader. Vid 40 km började jag möta de första killarna som vänt vid 45 km. Försökte se hur många tjejer som låg före mig, men som de flesta av er vet är det nästan helt hopplöst i den hastigheten. Vändpunkt på botten av en lång backe där jag vände på 1:32 (snittfart strax under 30 km/h -Grymt nöjd!) och så började klättringen tillbaka mot mål. Tillbakavägen blev seeeg som klister! Det gick antingen uppför eller i hård motvind. Benen började bli matta och jag hade svårt att trycka höga watt ens i uppförsbackarna. Långa sträckor låg jag helt själv på vägen och det kändes som att jag stod still – det positiva var ju förstås att ingen annan körde om mig heller så alla hade det väl lika jobbigt.. Helt sjukt hur fokuserad man är under tävling för jag kände inte igen mig under största delen av tillbakavägen trots att jag nyss cyklat den åt andra hållet! Ett par gånger funderade jag till och med på om jag cyklat fel! Det hade jag som tur var inte. Fick gräva mentalt den sista timmen. Sista pepplåten jag lyssnat på på spotify innan start (Hall of fame) körde konstant i skallen tillsammans med alla positiva mantran jag kunde plocka fram. Lyckades trots allt bevara fokus, humör och tron på min förmåga genom hela cyklingen vilket jag är enormt stolt över då jag vet att det kan vara en av mina största svagheter på cykeln! Klev av cykeln efter 3:10 h aktiv cykeltid (officiell tid 3:14 eftersom löpning till/från växling med cykeln räknades in). Var lite trött och matt men gjorde ändå ett snabbt byte i T2 (55 sek).

Ut på löpningen i ca 5 min tempo. Benen känns rätt stela efter cyklingen. Ser att jag har en tjej ca 60m framför mig men vet inte vilken klass hon är i. Efter ca 500m passerar jag ett gäng åskådare som ropar att jag är 5:e tjej och att fyran ligger precis framför mig. Ser att hon springer åtminstone 10 sek snabbare tempo än mig. Känner efter om jag tror att jag har orken att jaga ikapp så tidigt på löpningen men inser att det är för riskabelt. Chansen är stor att jag tappar dubbelt upp sen istället. Känner mig lite besviken men fokuserar istället på att väcka liv i löpbenen, hålla ett jämnt tempo och hitta min vanliga fina löpkänsla igen. Måste dessutom göra ett kort pittstopp i skogen för att kissa. Har ännu inte bemästrat det där med att kissa medan jag cyklar. Den inre mentala spärren sätter stopp. Gjorde ändå ett tappert försök idag, men får väl öva på det. Kan inte fortsätta att slösa dyrbara sekunder på så onödiga stopp. Efter ca 5 km känns det plötsligt riktigt bra i benen igen – i ca 1 km. Sedan kommer en djävulsk kramp i höger vad. Fattar först inte ens vad det är – jag drabbas ALDRIG av kramp. Tror först att jag dragit på mig någon skada. Hela skadespektrumet med muskelbristningar, blödningar, senor och ligament rullar genom huvudet (ibland är läkaryrket inte till ens fördel!) och jag hinner bli lite nojig, tills jag kommer till en backe och verkligen känner hur hela vadmuskeln krampar ihop. Gissningsvis pga hård cykling i kallt väder. Ont som satan, men samtidigt så enormt lättad när jag inser att det ”bara” är kramp. Funderar över om jag måste stanna och stretcha men kommer fram till att stannar jag en gång så är risken stor att jag får fortsätta att stanna. Bestämmer mig för att bara bita ihop och sluta gnälla. ”Pain is temporary – quitting is forever” rullar på repeat genom skallen. Känns som en kniv i vaden men kan ändå hålla 5:15 tempo ca. Ner med en gel och kör vidare. Märker till min lättnad att krampen sakta avtar efter ca 11 km och när jag passerar 14 km strecket och går ut på sista löpvarvet så är den helt borta. Istället kommer ösregnet, men det var ett byte jag trots allt gärna tog. Ökade farten lite första halvan på sista varvet. Kroppen kändes bra. Var lite energilåg men kändes inte särskilt ansträngande i övrigt. Hade jag varit bättre på att stoppa i mig energi under löpningen hade jag nog kunnat springa snabbare. Men, men övning ger färdighet och detta var ju just tänkt som övning. Kändes bra när mållinjen närmade sig och passerade mål på löptid 1:48 och totaltid 5:36:51, vilket är 37 min snabbare än min IM 70.3 förra året. Verkligen inte illa med tanke på hur nedtränad jag är och hur tuff cykelbanan var! Roligt med en tävling där man även blir mött av tävlingsledaren (Colting) som personligen ger alla deltagare en kram och medalj efter målgång. Det gör att man känner sig lite extra speciell på nåt sätt. Det var dessutom riktigt gött att besöka fikabordet efter målgång! Sällan smakar mat så bra som efter medel- och långdistanstriathlon!

Efter ombyte och utcheckning av cyklar rådde viss osäkerhet om var jag placerat mig. Fick tag i en tävlingsledare som upplyste mig om att jag trots allt lyckats ta 3:e platsen i seniorklassen (F18-34) – skoj! Prisutdelning och första upplevelsen av att stå på prispallen gav en riktigt fin avslutning på en riktigt bra dag! I sammandrag enormt nöjd med simningen och första halvan av cyklingen. Visserligen tufft på andra cykelhalvan, men nöjd över att den mentala biten fungerade. Hade gärna avslutat med en något snabbare löpning, men med trötta ben efter cyklingen, kramp i 5 km och ösregn de sista 7 km så är jag ändå riktigt nöjd med prestationen. Detta var ju inte ens tänkt som en tävling där jag skulle prestera på topp (och med tand på hur nedtränad jag är så kommer jag definitivt att kunna prestera bättre i formtoppat tillstånd om allt går vägen). Vädret kunde såklart också varit bättre, men det var en enormt fint arrangerad tävling på fin tävlingsbana! Ordning och reda på allt och fantastiskt duktiga funktionärer och tävlingsledare. Kände mig visserligen lite tveksam till att köra tävlingen igen nästa år pga cykelbanan, men när jag nu vann en fri startplats till nästa års tävling vete sjutton om jag inte kommer tillbaka.. Kunde vara ett fint träningstillfälle för ett av kommande års stora mål..