Så grymt gött!!

(English version at the bottom…)

Är nu mitt i tredje hårda träningsveckan på raken. Sista hårda genomköraren innan formtoppningen startar för årets första av två prio 1 tävlingar – Jönköping 70.3 den 10:e juli. Har varit konstant nedtränad sedan oktober förra året nu så det kommer bli fruktansvärt spännande att se hur bra man kan prestera i utvilat tillstånd – för att inte tala om hur det känns att ha helt fräscha ben! Tror faktiskt helt ärligt jag har glömt hur det känns för jag tycker oftast att jag känner mig helt pigg och fräsch i kroppen nu när jag ligger i hårdträning.

Första veckan i denna träningsperioden inleddes med en 14 timmars vecka. Även förra veckan blev det till 14 timmar – inkl Borås medeldistans i lördags. Denna veckan är planen att avsluta starkt med 17 timmars träningsvecka. Har därför tagit semester denna veckan då jag insett att det är nästan hopplöst att få in mer än 14 timmars träning OCH vila på en vecka om man jobbar heltid. Borås medeldistans gick ju över förväntan (ni kan läsa min race report här). Redan dagen efter var jag ute på en 2 timmars distansrundan på cykeln. Kroppen kändes bra – ingen värk eller smärta någonstans, men det märktes att hjärtat fått jobba en del för pulsen låg ca 20 slag lägre än vanligt under träning. Måndag var vilodag. I tisdags körde jag ett löppass på 11 km i distansfart, ett intervallpass i bassängen (18x100m med starttid 1:55 i våtdräkt – simtid 1:37-1:38/100m). Kändes grymt bra att sätta alla starttider på serien och simma så jämnt bara några dagar efter en så hård tävling! Avslutade dagen med ett OW pass med klubbkamraterna från 3CT i Öresjö. Igår blev det ett 3 h distanspass på tempohojen i härligt väder. Idag kom så veckans enligt mig viktigaste nyckelpass: 40 min distanslöpning innan frukost följt av frukost och en timmes vila med efterföljande cykling i 2:45 h (varav sista 90 min i 85-90% av FTP) direkt efterföljt av 10x1000m löpning i 4:30-4:35 fart  med 1 minuts vila. Utan tvekan ett av mitt livs tuffaste träningspass, men grymt nöjd med att jag körde det helt perfekt enligt plan! Känns så grymt jäkla gött att kroppen svarar så bra! Har nu sedan i torsdags på åtta dagar sprungit hela 66 km, cyklat nästan 320 km och simmat 6,5 km. I morgon blir det vila med midsommarfirande och firande av min egen födelsedag, innan veckan avslutas starkt med 75 min OW + 4 timmars distanscykling på lördag och ett långt löppass på 1:45 h (inkl 3×20 min fartökning i ca 4:40 fart) på söndag. Om allt går som det skall kan jag därefter summera tre veckors träning med inte mindre än 45 timmars träning (varav 26 timmar de sista 9 dagarna) – inkl (om allt går enl plan) 153 km löpning (dvs snitt på lite över 5 mil i veckan),  650 km cykling och 23 km simning. Känns helt ofattbart bra! Nu har jag verkligen gjort vad jag kunnat för att komma i bästa möjliga form inför Jönköping! Nu är det bara att cash in på allt arbete. Efter 10 juli blir det sista riktigt hårda genomköraren innean IM i augusti. Längtar!! Hoppas ni får en trevlig midsommar allihop!

I’m now in the middle of my third hard training week in a row. This is the last tough period before peaking starts for the first of my two priority 1 races this season – Jönköping 70.3 on July 10. I have now pretty much been constantly strained since October last year so it will be so exciting to see how well I can perform in a well rested state – not to mention to see what it feels like to have completely fresh legs! I honestly think I’ve forgotten how it feels, because most of the time I feel completely refreshed even now when I am in intense training period.

The first week of this training session began with a 14 hour week. Last week was also a 14 hour week – including Boras middle distance last Saturday. This week the plan is to finish strong with a 17-hour training week. I have therefore taken the week of off work. I am miles past the realization that it is almost hopeless to get more than 14 hours of training plus proper rest in a week if I work full time. Boras middle distance did go above expectations (you can read my race report here). The day after I was out on a 2 hour ride on the bike. The body felt good – no aches or pains anywhere, but it was noticeable that my heart was a bit strained from the race the day before as my pulse was about 20 beats lower than usual during training. Monday was a full rest day. On Tuesday I had an 11 km run in the morning, followed by an interval workout in the pool (18x100m with start time 1:55 in wetsuit – swimming time 1: 37-1: 38 / 100m). Felt absolutely awesome to nail every start time and swim so evenly so shortly after a big race! Finished the day with an OW swim with fellow club mates from 3CT in Öresjö. Yesterday I had a really nice 3 hour ride on my bike at distance pace in glorious summer weather. Today it was time for this weeks (at least according to me) most important key workout: 40 min distance run before breakfast followed by breakfast and an hour’s rest with subsequent 2:45 hours bike ride (wit the last last 90 minutes at 85-90% of FTP), directly followed by 10x1000m running about 4:30-4:35 pace with 1 minute rest. A good 4 hour workout to start the day! Without a doubt one of the hardest workouts I have ever completed, but so happy to be able to say that I nailed it! Feels so incredibly good that my body responds so well to all this training! Have now since Thursday last week in just eight days completed 66 km running, cycled almost 320 km and 6.5 km swimming. Tomorrow will be another day of rest celebrating midsummer my own birthday, before the week ends strongly with 75 minutes OW + 4 hours of cycling on Saturday and a long run workout of 1:45 h (incl 3×20 min acceleration in 4:40 pace) on Sunday . If everything goes as it should, I can then sum up the last three weeks with no less than 45 hours of training (of which 26 hours is done in the last 9 days) – including (if all goes according to plan) 153 km running (ie the average of a little more than 50 km a week), 650 km cycling and 23 km swimming. Feels unbelievable good! Now I have really done what I could to get in the best possible shape for Jönköping! All that is left is to cash in on all the hard work. After July 10 will be the last really hard workout innean IM in August. I can’t wait!!

En tanke på “Så grymt gött!!”

  1. Du är verkligen fantastisk Mie. Roligt att följa dig o hur du utvecklas!
    Kul att läsa dina rapporter.
    Lycka till som satan med dina prio 1 lopp. Jag håller iaf tummarna.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s