Snöstorm, lediga onsdagar och ambitiösa målsättningar med sikte mot Kona 2017…

Vintern kom plötsligt i år. Inom 48 timmar fick vi närmare 40 cm snö, totalt trafikkaos, kaos på akutmottagningen med massvis av halkolyckor och minst sagt besvärligt löpunderlag. Men det mesta går ju om man vill.. Så förra tisdagen blev det 10 km distanslöpning i snöstorm. Inte gick det särskilt fort, men på något märkligt vis känns det faktiskt extra skoj att träna i riktigt vedervärdigt väder. Man är på något sätt mer närvarande i nuet. Släpper ALLA ambitioner om att sätta nya personbästa eller prestera och istället har man faktiskt ganska skoj. Fast man får ju en del märkliga blickar från folk som ser ut att tycka att det är snudd på för mycket att behöva sticka näsan utanför dörren för att ta sig till jobbet. De klassar en nog som total idiot – men det ger jag dem gärna! Denna veckan ösregnar et istället så snön försvinner snabbt. Lite mörkare, lite gråare, men åtminstone bättre underlag för löpning vilket tacksamt tas emot eftersom löpning på löpband är helt uteslutet för min del – slät distanspass på trainern i i klassen mentalt självmord….

Annars är väl det nyaste på min front att jag nu är ledig onsdagar från jobbet för att kunna träna mer. Även om det bara är 2 veckor sedan jag slutade jobba på onsdagar kan jag redan konstatera att det är det bästa beslut jag fattat på mycket, mycket länge. Inte bara för att det känns så skönt att få ett ”break” mitt i arbetsveckan där man får en chans att koppla bort jobbet och därmed få arbetsveckan att kännas så mycket kortare, men framförallt för den kvalitet det ger för träning och återhämtning. Nu kan jag sova ut varje onsdagsmorgon (vilket ändå betyder att jag är uppe innan kl. 7, men jag har ju alltid varit en morgonmänniska), äta frukost i lugn och ro, träna i 4-5 timmar utan att känna mig stressad och ändå vara klar i tid för vad som skulle anses en ”normal” arbetsdag. Att dessutom kunna skynda på återhämtningen genom att ha ordentligt med tid för att ligga på soffan mellan träningspassen och få i sig rejält med mat under dagen gör att jag känner mig mindre sliten hela veckan och orkar stoppa in 7-9 timmars träning även på helgen. Kan inte beskriva hur mycket stress det tagit från mitt liv! Men en sak är i alla fall säker – det skall VÄLDIGT mycket till för att jag skall gå tillbaka till att jobba minst 5 dagar varje vecka igen!! I ärlighetens namn jobbar jag ju nu vad som anses vara en ”normal” heltid – istället för att jobba 110-120% när man ser till extrajourer på helger/nätter etc – eftersom det är komp- och flextid som jag tar ut. Men det fungerar i dagsläget. Om allt går som det skall kommer det införas arbetstidsförkortning för oss akutläkare inom en snar framtid, vilket skulle betyda en heltidstjänst på lite drygt 36 timmar i veckan. Blir det hårdare triathlonsatsning efter nästa säsong och man går ner i arbetstid till 80% och kanske vara kompledig en halvdag i veckan så borde arbetsbelastningen bli riktigt rimlig för att kombinera med att köra triathlon på (nästan) heltid. Ja, ja vi får se hur det blir. Just nu är jag bara så himla glad och tacksam för mina lediga onsdagar som låter mig få en heldag med stressfri träning mitt i veckan där jag bara får syssla med det jag älskar och rå om mig själv!!

Chrissie

Träningen rullar på. Alla pass går självklart inte lika bra och ibland känns benen tunga. Man kan inte vara på topp jämnt och när man lägger riktigt mycket energi på att genomföra tuffa intervallpass och långa distanspass på trainern så blir man lite tung i benen ffa på löpdistanspassen. Men jag känner mig inte sliten och har inte ont någonstans. Hårda veckor kör jag nu ca 15-17 h träning. Tack vare att jag de flesta veckor nu har tre ”lediga” träningsdagar där jag kan lägga 3-5 h träning per dag, så läggs det bara 1-2 h träning på arbetsdagar och dessutom får jag alltid en heldag vila i veckan. I förra veckan blev det hela två distanspass och ett intervallpass på trainern. Och i söndags lyckades jag till och med slå mitt gamla tidsrekord på distans på trainern! Satt 3 h och trampade – varav 2:45 på ca 76% av FTP. Grymt nöjd!! Tre rejäla cykelpass i veckan kommer göra underverk för cykelbenen. Att jag sedan även har tid för tre 60-100 min simpass i veckan och kan öka på löpningen rejält jämfört med förra hösten gör inte saken sämre. Samtidigt vet jag ju att jag har riktigt lång väg att gå för att nå dit jag vill nästa år… Mina måltider sitter på sovrumsväggen hemma så att jag inte skall glömma bort vad jag jobbar mot.

Mina måltider är såklart satta utifrån optimala tävlingsförhållande (perfekt väder, rätt formtoppning osv). Mycket kan hända på tävlingsdagen som sätter käppar i hjulet. Samtidigt vet jag att om jag inte kommer i närheten av dessa tider så är chansen minimal att kvala till Kona. Baserat på resultaten i min AG de senaste 3 åren skulle jag egentligen behöva vara 5-10 min snabbare, men det känns totalt orimligt. Är väl medveten om att även dessa mål är ohyggligt högt satta. Jag är inte dummare och mer naiv än att jag fattar att det är snudd på omöjligt, men jag har gett mig sjutton på att det går och tänker banne mig inte ge upp utan att vara säker på att jag gett det mitt absolut yttersta! Envishet, mental styrka och självdisciplin är några av mina största styrkor (och ibland svagheter – det skall jag villigt erkänna) och finns kapaciteten i mig så SKALL jag till Hawaii nästa år. Och går inte det så går det året efter… Man når inte längre än de mål man sätter sig så det gäller att sikta högt!

triathlon_passion

På torsdag är det årsstämma med klubben 3CT och då kommer vi få höra om klubbkompisarna Patric Johanssons och Markus Nymarks upplevelser på Hawaii, och även Ulrika Wernståhls upplevelser från VM i 70.3. Blir spännande! Lär inte vara mindre taggad att nå mina mål efter det! Och på lördag håller klubben årsfest. Skall bli superskoj att hänga med alla goa klubbkamrater en kväll och snacka – mestadels om triathlon gissar jag!

Annonser